پروپوزال

نگارش و تهیه پروپوزال طرح تحقیقی توجیهی دانشجویان

پروپوزال

نگارش و تهیه پروپوزال طرح تحقیقی توجیهی دانشجویان

نگارش و تهیه پروپوزال توسط کارشناسان و استادان متخصص موسسه علم چی در زمینه های مختلف علمی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

پروپوزال چیست؟

پروپوزال چیست؟

فرمتی است که محقق از طریق آن اطلاعات مربوط به خود اطلاعات  ، مربوط به مساله تحقیق و روش انجام آن ،اعتبارات مورد نیاز برای انجام تحقیق را به اطلاع مسئول ذیربط می رساند.
در باره چه چیزی پروپوزال بنویسیم؟
حساسیت در برابر اتفاقات روزمره زندگی
تامل در آمار  مربوط به موضوعات فرهنگی و اجتماعی
توجه به شکایات و انتقادات
توجه به فراخوان پژوهش سازمانهای مختلف
معرفی بخش اول پروپوزال
عنوان طرح پژوهشی (موضوع تحقیق + جامعه آماری + دوره زمانی مورد بررسی)
پیشنهاد دهنده (بهتر است محقق زیر نظر یک موسسه پژوهشی تحقیق کند تا به صورت انفرادی)
سوابق شغلی محقق (تجربه + فرصت انجام تحقیق)
تالیفات (کتاب و مقاله) و سوابق پژوهشی محقق(توانایی انجام تحقیق)
نشانی محقق(برای انجام تحقیقات در خارج از محل سکونت بسیار مهم است.)
اسامی همکاران و مشاوران طرح
بیان مساله تحقیق
برای تعریف و تجزیه یک مساله بهتر است  آن را در قالب یک یا دو پرسش آغازی با سه دسته افراد در میان بگذاریم (اعضای جامعه آماری ،  کارشناسان و افراد مرتبط با جامعه آماری ومحققین و مدرسین)
بیان مساله به معنای آشکارسازی پیامدهای منفی موضوع مورد بررسی است. هرچقدر عملیات مزبور مستندتر و با جزئیات بیشتر باشد ارزش آن بیشتر خواهد بود. آمار و ارقام مندرج در بیان مساله نیز باید مستند باشد.حجم مطالب این قسمت بهتر است در حد یک تا 2 صفحه باشد.
سوالات تحقیق
سوالات تحقیق حول شش محور طراحی می شوند.(1-چقدر2-چگونه3-چرا4-کی5-کجا6-چه کسانی)
تجزیه مساله می تواند به طراحی سوالات دقیق کمک بیشتری بنماید.ترکیب محورهای شش گانه قبل می تواند منجر به سوالات دقیق تری بشود.سوالاتی که پاسخ آنها ارزش کاربردی بیشتری دارد بهتر است در ابتدا آورده شود.
اهداف تحقیقپروپوزال
اهداف تحقیق به مواردی اشاره دارد که قرار است در پایان تحقیق توسط محقق حاصل شود.اهداف تحقیقات در علوم انسانی غالبا از جنس حصول شناخت و زمینه سازی برای کاربست هستند. اهداف تحقیق در واقع ترجمان سوالات تحقیق هستندو به دو دسته اصلی و فرعی قابل تقسیم هستند.

پروپوزال

اهمیت و ضرورت تحقیق
پس از بیان دو مورد فوق موارد زیر برای تشریح اجزای طرح تحقیق آورده می شود:

1- بیان مسئله و موضوع تحقیق

هر تحقیق علمی با طرح سوال یا مساله ای آغاز می شود که تحقیق برای پاسخگویی به آن انجام می گیرد؛ مسئله و موضوع تحقیق عبارت است از شرایطی که وجود دارد و در ذهن پژوهشگر ایجاد سئوال می کند و پژوهشگر را بر می انگیزد که در آن کندوکاو کند. این مسئله، مشکل احساس شده ای است که محقق به حل آن علاقه مند است و می خواهد راه حل آن را بیابد. هنگامی که محقق چنین احساسی پیدا می کند می توان گفت که او موضوع و مسئله تحقیق خویش را انتخاب کرده است. اما احتمالاً از بیان آن به گونه ای که دیگران نیز آن را ادراک کنند، عاجز است.
معمولاً مسئله و موضوع تحقیق به صورت سئوالی بیان نمی شود، بلکه به صورت یک جملة کامل مثبت، دقیق و صریح مطرح می گردد. به سخن دیگر، مسئله و موضوع پژوهش بایستی به گونه ای تنظیم و بیان شود که به طور عملی قابل بررسی و تحقیق باشد. انتخاب کلمات باید با دقت و با توجه به مسئله و موضوع انتخابی باشد؛ به گونه ای که کلمات دقیقاً معنای مورد نظر را برسانند و از لحاظ پژوهش قابل بررسی عملی و علمی باشند.
محقق باید در بیان یا تعریف مساله به تشریح این موارد بپردازد: معرفی دقیق مساله، معرفی جنبه های مجهول و مبهم، معرفی متغیرهای مربوط همراه با مدل نظری معرف روابط بین متغیرها، تعاریف عملیاتی، منظور و مقصود تحقیق و سرانجام تشریح دقیق ابعاد و حدود مساله تحقیق و تمیز آن نسبت به مسائل دیگر. بیان مسئله بایستی به نحوی باشد که چگونگی بررسی متغیر یا متغیرها، مکان و دامنه و وسعت پژوهش را روشن کند.

2- اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش
پروپوزال
اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش عبارت است از مجموع اطلاعاتی که مشخص می کند نتایج این تحقیق، تا چه حد بر ای محقق و نیز تا چه حد برای دیگران مفید و مثمر می باشد. به عبارت دیگر، نتایج این تحقیق منشأ چه دستاوردها و آگاهی های جدیدی است؟؛ به هنگام نوشتن اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش توجه داشته باشید که اولاً، مشخص کنید که این پژوهش چه موردی را برای دیگران روشن خواهد کرد و یا در چه موردی اطلاعات جدیدی در اختیار دیگران خواهد گذاشت. ثانیاً، نتایج حاصل از این پژوهش در کجا و کدام قسمت و چگونه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
در این زمینه باید معلوم شود که نتایج حاصل از این پژوهش چگونه در قسمت های مختلف آموزش، خدمات و مدیریت حرفة موردنظر و یا گسترش علم به طور اعم تأثیر خواهد گذاشت.

3- زمینه و تاریخچة مختصری از موضوع پژوهش

در این قسمت توضیح داده می شود که چرا مسئله انتخاب شده، یک مسئله عمدة حرفه ای و یا اجتماعی بوده و نیاز به تحقیق دارد. به سخن دیگر، اهمیت مسئلة پژوهش، مسئله و موضوعی است که باید مورد تحقیق قرار گیرد، جواب می دهد. بیان تاریخچة مختصری از موضوع مورد تحقیق معلوم می دارد که این موضوع، از چه زمانی و به چه ترتیبی در جامعه به صورت مسئله درآمده و چه تحولی در جامعه داشته است. در هنگام توجیه لزوم انجام پژوهش، از تجربیات و مشاهدات شخصی پژوهشگر، از مدارک و دلایل آماری، از نتایج مطالعات انجام شده در گذشته و نوشته های علمی موجود، استفاده می شود و تمام ابعاد و جوانب مسئله مورد نظر قرار می گیرد.
به بیانی دیگر در قسمت زمینه و تاریخچة مختصر موضوع پژوهش، پژوهشگر بایستی پاسخگو و روشنگر نکات عمدة زیر باشد:
1-نیاز به پژوهش این موضوع خاص (در اقتصاد، علوم اجتماعی، مدیریت و...)
2-مناسب بودن مسئلة پژوهش و اهمیت آن (در اقتصاد، علوم اجتماعی، مدیریت و...)
3-فراوانی و پراکندگی مسئله در جامعه
4-مسایل و مشکلاتی که بر اثر وجود این مسئله در جامعه، ناشی شده اند.

4- اهداف تحقیق
پروپوزال
در تحقیق اهداف به دو صورت کلی و ویژه مطرح می شود.
اهداف کلی
هدف کلی عبارت از منظور و مقصود نهایی
 از انجام پژوهش است. هدف کلی مستقیماً از مسئلة پژوهش مشتق می شود؛ در واقع یکی از اهداف کلی، خود موضوع تحقیق است که معلوم می دارد
پژوهش چه چیز را دنبال می کند و یا قصد تعیین آن را دارد. همچنین هدف کلی دیگر، معمولاً پیشنهاد هایی است که براساس یافته ها ارایه می شوند.
اهداف ویژه
اهداف ویژه تحقیق که اصولاً از مسئلة پژوهش و اهداف کلی نشأت می گیرند
را می توان «خرده مسئلة پژوهش» نیز نامید. محقق با بیان این اهداف دقیقاً تصریح می کند که در این تحقیق چه انجام می شود و چه انجام نمی شود.
هر پژوهش می تواند چندین هدف ویژه داشته باشد و از آنجا که تمامی مراحل و ریزه کاریهای تحقیق بایستی به صورت بیانیه های مجزا و مشخص
و با کلمات دقیق، که مشخصاً قابل آزمودن و بررسی است، نوشته شود؛ لذا اهداف ویژه نیز باید به صورتی بیان شود که در آن متغیر یا عامل مورد مطالعه،
چگونگی انجام پژوهش، زمان، مکان، واحد و نمونة مورد پژوهش کاملاً مشخص باشد؛ به طوری که محقق بتواند آنها را در معرض آزمایش و آزمون بگذارد.
می توان ادعا کرد که اهداف ویژة پژوهش، راهنمایی برای تهیه و تدوین ابزار گردآوری اطلاعات است.
 بنابراین ضروری است اهداف ویژه به نحوی بیان شوند که بر علمی بودن نتایج پژوهش تأکید داشته باشند و چارچوبی مناسب، برای تجزیه و تحلیل آماری ارایه دهند.

5- متغیرها

به طور کلی، متغیرها آن شرایط یا خصوصیاتی هستند که پژوهشگر آنها را دستکاری، کنترل یا مشاهده می کند.
 به سخن دیگر، متغیر عبارت از ویژگی، صفت یا عاملی است که بین افراد جامعه مشترک بوده و می تواند مقادیر کمی و ارزشهای متفاوتی داشته باشد.
متغیر مستقل یا تأثیرگذار
این متغیر در تغییرات خود مستقل می باشد و به عامل دیگری در پژوهش وابسته نیست. در واقع متغیرهای مستقل آن دسته از شرایط یا خصوصیاتی است
که پژوهشگر، در کاوش تحقیقی خود آنها را دستکاری و کنترل می کند تا رابطة علّی آنها را با متغیر دیگری در موقعیتی ویژه مشاهده و بررسی نماید.
متغیر وابسته یا تأثیرپذیر
شرایط یا ویژگیهایی است که چون پژوهشگر، متغیر مستقل را در فعالیتهای حوزة تحقیق، وارد یا خارج می کند و یا آن را تغییر می دهد،
ظاهر یا محو شود و یا تغییر کند. به عبارت دیگر، متغیر وابسته نتیجة اعمال و تغییرات متغیر مستقل است و نمی تواند به خودی خود وجود داشته باشد
. در تحقیقات، محقق به اندازه گیری و مشاهدة این تغییرات وابسته مبادرت می کند و گاهی آن را «معیار یا شاخص سنجش» نیز می نامند.
متغیرهای نامربوط یا ناخواسته
متغیرهای ناخواسته و یا مزاحم به آن دست از متغیرهایی اطلاق می شود که غیر از متغیرهای مستقل و وابسته بوده و یا مورد نظر پژوهشگر
 نمی باشند و یا محقق از کنترل آنها عاجز است ولی بر نتیجة پژوهش تأثیر دارند. لذا، برای اینکه محقق بتواند فرض پژوهش خود را به طور معتبری آزمون کند
و یا پاسخ های قابل اطمینان برای سئوالات پژوهش فراهم نماید، لازم است این متغیرها را تا حد امکان کنترل کند و یا حداقل به شناسایی آنها مبادرت نماید.

6- فرضیه یا فرضیه های تحقیق

فرضیه یک بیانیة ظنّی و
 حدسی و مبتنی بر دانش و آگاهی های گذشتة محقق می باشد که در محک آزمایش عملی سنجیده می شود. معمولاً وقتی فرد در مقابل مشکلی قرار می گیرد سعی می کند
 ریشة مشکل را حدس بزند و بگوید راه حل آن کدام است؟ به عبارت دیگر؛ فرضیه حدسی است علمی و عقلانی دربارة چگونگی روابط بین دو یا چند متغیر.
به زبانی ساده می توان گفت که وقتی ما فرضیه را بیان می کنیم در حقیقت می گوییم: «اگر چنین و چنین رخ دهد، چنان و چنان نتیجه خواهد شد». بنابراین اگر درست توجه شود، ملاحظه می گردد که فرضیه در واقع، ویژه ترین حالت نظریه است؛ زیرا نظریه مجموعه ای از فرض هاست و ریشة این دو در سابقة ذهنی و در تجارب گذشتة محقق است و تنها تفاوت فاحش آنها، خاص بودن فرضیه و کلی بودن نظریه می باشد.
هنگام بیان فرضیه در حقیقت محقق حدس علمی می زند که چنانچه با یکی از متغیرها چنین بازی شود و یا در آن چنین دخل و
تصرفی به عمل آید و یا این چنین دستکاری گردد، چنان نتیجه ای عاید خواهد شد. روابط بین متغیرها در فرضیه های معمولاً به صورت های زیر انجام می شود:
1-بررسی میزان تفاوت اثر
2-بررسی میزان رابطة همبستگی و جهت آن.
3-بررسی میزان رابطة علت و معلولی (اثر علّی).

7- سئوال های ویژة تحقیق

شماره تماس 09354275972- 09374861647 موسسه علم چی


همان گونه که اشاره شد، فرضیه های تحقیق باید مورد آزمایش قرار گیرند و نهایتاً گفته شود که فرضیه مورد قبول است یا نه. احتمالاً در برخی از پژوهش ها طرح فرضیه ها به گونه ای که بتوان از طریق آزمون های آماری پذیرش و یا رد آنها را آزمود مقدور نیست؛ لذا در این گونه موارد فرضیه های تحقیق به صورت سئوال نوشته می شود و محقق در پایان تحقیق بایستی قادر
 باشد به این سئوالات پاسخ دهد. این سئوالات را سئوال های ویژة پژوهش می خوانند و در پایان نامه ها و گزارش های تحقیق تحت عنوان سئوال های ویژة پژوهش مطرح می گردند.
چنانچه پژوهشی تنها دارای یک متغیر باشد و پژوهشگر فقط قصد توصیف چگونگی وضع آن متغیر را داشته باشد بهتر است که محقق به جای بیان فرضیه های تحقیق، سئوال هایی برای این نوع پژوهش مطرح کند. این سئوال ها معمولاً از اهداف پژوهش مشتق می گردند و در جریان تحقیق به معرض آزمایش گذاشته می شوند و در واقع نتیجة پژوهش، بایستی به این سئوال ها پاسخ دهد.

8- جامعه و نمونة آماری پژوهش

جامعة آماری پژوهش عبارت است از مجموعه ای از افراد یا اشیا که دارای ویژگی های همگون و قابل اندازه گیری می باشند. نمونة پژوهش از این چنین جامعه ای اخذ می گردد و نتیجة پژوهش به آن جامعه تعمیم داده می شود. نمونة پژوهش عبارت است از یک گروه منتخب از جامعة پژوهش که باید دارای خصوصیات و صفات جامعة پژوهش باشد تا بتوان پژوهش را به آن تعمیم داد. نمونة پژوهش باید معرف مشخصات و ویژگی هایی که در موضوع پژوهش دارای اهمیت است، باشد. هنگام گزینش نمونه باید به نکات زیر توجه نمود:
الف- تعداد یا حجم نمونه: در طرح تحقیق نحوه تعیین حجم نمونه باید توضیح داده شود. تعداد افراد یا اشیایی که به عنوان نمونة تحقیق در پژوهش شرکت داده می شوند، باید مشخص شود. این تعداد یا به صورت عددی مشخص می گردد (برای مثال، 60 دانشجوی مدیریت)؛ یا با کلماتی مانند: کلیه، سه چهارم و غیره. برای مثال، کلیة دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم. در تعیین حجم و یا اندازة نمونه، عوامل گوناگونی دخالت دارند که عبارتند از:
اهداف تحقیق، روش تحقیق و روش های آماری وابسته به آن، امکانات مالی و زمانی محقق، حجم جامعة، نحوة کنترل متغیرهای ناخواسته، میزان تأثیرپذیری متغیر وابسته از متغیر مستقل، درصد خطاپذیری در نتایج، میزان همگونی متغیرها و عوامل مورد مطالعه در جامعه و میزان روایی و پایانی ابزار گردآوری داده ها.
ب- روش نمونه گیری: برای انتخاب نمونة تحقیق، روش های مختلفی توسط صاحب نظران ارایه شده است که در کتاب های روش تحقیق توضیح آنها آمده است و در درس روش های تحقیق نیز در مورد آنها بحث می شود. از آن جمله می توان نمونه گیری تصادفی ساده، تصادفی با استفاده از جداول اعداد تصادفی، تصادفی طبقه ای و تصادفی ناحیه ای یا خوشه ای را نام برد.
9- قلمرو پژوهش
الف- قلمرو موضوعی: در طرح تحقیق حیطه موضوعی موضوع و مساله پژوهش باید بطور کلی و همچنین بطور خاص و جزئی بیان شود.
ب- قلمرو مکانی: محیط پژوهش مکانی است که تحقیق در آن انجام می شود. محیط پژوهش بایستی به دقت توصیف شود و معلوم گردد که پژوهش در چه مکانی صورت می گیرد. در ثوصیف محیط پژوهش و ویژگی های آن باید دلیل انتخاب آن محیط برای انجام پژوهش مورد نظر را توضیح داد و استدلال نمود که چرا محیط انتخابی، محیط مناسبی برای انجام این پژوهش است.
ج- قلمرو زمانی: با توجه به انجام پژوهش در دامنه زمانی خاصی و اهمیت زمان در جمع آوری داده ها و همچنین ارائه یافته های پژوهش در طرح تحقیق قلمرو زمانی به شکلی واضح و روشن مورد توجه و اشاره قرار می گیرد.
10- روش گردآوری داده ها
برای جمع آوری داده های مورد نیاز یک پژوهش به روش ها و راههای مختلف عمل می شود. ابزار گردآوری داده ها وسیله ای است که به پژوهشگر کمک می کند تا داده های لازم را جمع آوری و ثبت نماید. رایج ترین ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه ها، برگة مشاهده، برگة مصاحبه و فیش ثبت مطالعات و اطلاعات می باشد. پژوهشگر برحسب روش تحقیق مورد نظر خود و نوع داده هایی که قصد جمع آوری آنها را دارد، تصمیم می گیرد که از چه ابزاری برای گردآوری داده های خود استفاده کند. برای اطمینان از مناسب بودن ابزار گردآوری داده ها، لازم است این ابزار مشخصات و ویژگی های معینی را دارا باشد و محقق نکات زیر را در مورد آنها مد توجه قرار دهد:
1-پژوهشگر می تواند از ابزار گردآوری داده های موجود که قبلاً توسط دیگران تهیه و تنظیم شده است، استفاده کند و یا خود به تولید ابزاری مناسب مبادرت نماید.
2-در هر صورت میزان ضرایب روایی و پایانی ابزار گردآوری داده ها باید معین و مشخص بوده و این ضرایب نیز به لحاظ مفاهیم آماری قابل قبول باشد.
3-چنانچه پژوهشگر از ابزار گردآوری داده های تنظیم شده توسط دیگران استفاده می کند باید مطمئن باشد که محتوای آن با فرهنگ و روحیات مردم جامعة مورد تحقیق مناسب است.
4-در صورتی که در محتوای ابزار گردآوری داده ها تغییر داده شود باید روایی و پایانی آن مجدداً تعیین شود.
5-حساسیت ابزار گردآوری داده ها نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد. به عبارت دیگر، طبقه بندی داده ها و یا طبقه بندی جواب های سئوالات و یا واحد و مقیاس اندازه گیری داده ها باید آنقدر دقیق باشد که بتواند تفاوت های کوچک بین واحدهای مورد پژوهش را معلوم دارد.
6-چگونگی استفاده از ابزار مورد نظر برای گردآوری داده های تحقیق باید معلوم و مشخص باشد. به عبارت دیگر، باید مشخص شود که محقق چگونه، درچه موقعیتی، در چه محیطی، در چه زمانی، از چه کسانی و توسط چه فردی از این وسیله برای جمع آوری داده های مورد نیاز استفاده خواهد کرد. در واقع محقق با در نظر گرفتن متغیرهای مطرح شده در مسئله و موضوع تحقیق و نیز به لحاظ روش انجام پژوهش خویش، بخوبی و وضوح اقدامات ضروری جهت جمع آوری داده های مورد نیاز و نیز ترتیب آنها را توصیف می کند.
اهمیت تحقیق را می توان از طریق تعداد افرادی که با مساله تحقیق درگیر هستند  و همچنین  به تعدد پیامدهای منفی ناشی از مساله نشان داد.
ضرورت تحقیق یعنی دلایل انجام تحقیق در زمان پیشنهادی (اگر انجام تحقیق مدتی به تعویق بیافتد چه مشکلاتی ایجاد خواهد شد).
پیشینه تحقیق
پیشینه تحقیق را می توان به دو بخش موضوعی و روشی تقسیم نمود.دسترسی به پیشینه موضوعی کاملا مرتبط بسیار دشوار است.
در مطالعات اکتشافی می توانید از صاحبنظران در باره منابع مرتبط و حتی کلیدواژه های مناسب پرس و جو کنید.
برای پرهیز از اتلاف وقت در مطالعه پیشینه به دنبال پاسخ برای سوالات تحقیق خود باشید.
معیار گزینش پیشینه ارتباط آن با سوالات تحقیق است.
پیشینه حتما باید دارای جمع بندی و تحلیل باشد و در پایان آن مزیت تحقیق فعلی بر آنها استدلال شود.
چارچوب نظری
در پروپوزالهای تبیینی (علی یا پیامدی) آوردن خلاصه چارچوب نظری می تواند ضریب تصویب طرح را افزایش دهد.
برای دستیابی به چارچوب نظری مناسب باید مساله تحقیق را انتزاع کرد.
صورتهای انتزاعی اکثر مسائل علوم اجتماعی در سطح خرد  احساس اندیشه و عمل است. در سطح میانه می توان از کارآیی.  ارزشها و هنجارها. انسجام نام برد.
در تحقیقات توصیفی می توان چارچوب مفهومی تحقیق را در این قسمت ذکر کرد. چارچوب مفهومی به بیان تشابهات و تمایزات مفهوم مورد بررسی با مفاهیم مشابه می پردازد.
فرضیات تحقیق
فرضیات تحقیق در حکم پاسخ به سوالات علی تحقیق هستند.فرضیات باید مبتنی بر چارچوب نظری یا پیشینه تحقیق باشند.
بهتر است بعد از هر فرضیه مکانیسم علی تاثیرگذاری متغیر مستقل بر وابسته مشخص شود.
فرضیات جهت دار دقیق ترندو واحد تحلیل در متغییرهای مستقل و وابسته بهتر است یکی باشد.
روش تحقیق
طرح تحقیق مناسب برای پژوهش خود انتخاب نمایید( 1-طرح ازمایشی2-طرح شبه آزمایشی3-طرح پیمایشی 4-طرح تحلیل محتوا)
نوع تحقیق را مشخص کنید. توصیفی است یا تبیینی؟ کاربردی است یا بنیادی؟ چه داده هایی قرار است در تحقیق شما گردآوری شود؟
روشهای تجزیه و تحلیل داده ها
روشهای آماری باید متناسب با سوالات و فرضیات تحقیق باشد.بهتر است دقیقا اشاره شود برای هر یک از سوالات و فرضیات تحقیق از چه روش آماری استفاده می شود.
ابزار گردآوری داده ها
ذکر نوع ابزار اگرچه ضرورت دارد ولی کافی نیست.محقق باید نحوه تهیه ابزار و مراحلی را که برای تهیه آن
 طی خواهد شد ذکر نماید.باید به نحوه تامین روایی و پایایی ابزار گردآوری اشاره داشته باشد.ابزار گردآوری باید متناسب با موضوع مورد مطالعه و طرح تحقیق باشد.
جامعه آماری و شیوه نمونه گیری
در بیان جامعه آماری باید به واحدهای تحلیل اشاره نمود و نه واحدهای
مشاهده.در صورتی که فهرستی از واحدهای نمونه موجود باشد می توان از شیوه های تصادفی استفاده نمود.برای نمونه گیری طبقه ای باید ملاک قانع کننده ای برای طبقه بندی
 ارائه داد.حجم دقیق نمونه با اتکا به نتایج تحقیقات پیشین یا تحقیق مقدماتی قابل محاسبه است و ذکر فرمول نمونه گیری در این قسمت اعتبار پروپوزال را افزایش می دهد.
مراحل اجرا و زمانبندی تحقیق
مدت اجرای یک تحقیق نباید بیش از یکسال باشد.
برخی مراحل تحقیق نیازی به رعایت تقدم و تاخر ندارد.به عنوان مثال تهیه پیشینه و چارچوب نظری و بخشی از مراحل نمونه گیری می تواند تا حدودی به صورت همزمان صورت گیرد.
می توان 30 درصد زمانبندی تحقیق را به مطالعات مقدماتی و پیشینه و چارچوب نظری اختصاص داد، 30 درصد
 زمانبندی تحقیق را به تعریف متغیرها و ابزار سازی نمونه گیری و گردآوری داده ها اختصاص داد.30 درصد باقیمانده را به تجزیه و تحلیل آماری و گزارش نویسی می توان تخصیص داد.

البته این زمانبندی نسبی است و با توجه به موضوع و روش تحقیق می تواند تغییر کند.


شماره تماس 09354275972- 09374861647 موسسه علم چی

پروپوزال , پروپوزال تخصصی , پروپوزال تخصصی تبریز, نحوه نگارش پروپوزال , ویرایش پروپوزال , ارائه پروپوزال به همراه مقاله بیس,تهیه و نگارش پروپوزال , نحوه ویرایش پروپوزال , پروپوزال به همراه مقاله بیس , سفارش آنلاین پروپوزال , مشاوره پروپوزال , مشاوره آنلاین پروپوزال , نحوه ارائه پروپوزال , نحوه نگارش ویرایش و ارائه پروپوزال , نحوه نگارش ویرایش و ارائه پروپوزال تخصصی , نحوه نگارش ویرایش و ارائه پروپوزال در تبریز , مشاوره پروپوزال در موسسه علم چی , بهترین پروپوزال تخصصی در تبریز , پروپوزال تخصصی در علم چی , ارائه موضوعات به روز پروپوزال همراه با مقاله بیس, ارائه موضوعات به روز پروپوزال همراه با مقاله بیس در تبریز , ارائه موضوعات به روز پروپوزال همراه با مقاله بیس در موسسه علم چی تبریز


نظرات (۱)

  • هادی بیروتی
  • ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی