پروپوزال

نگارش و تهیه پروپوزال طرح تحقیقی توجیهی دانشجویان

پروپوزال

نگارش و تهیه پروپوزال طرح تحقیقی توجیهی دانشجویان

نگارش و تهیه پروپوزال توسط کارشناسان و استادان متخصص موسسه علم چی در زمینه های مختلف علمی

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

نحوه نوشتن پروپوزال


صرفنظر از اینکه شما پروپوزال را با چه هدفی می نویسید
 تمام پروپوزالها یک هدف بیشتر ندارند. یک پروپوزال باید خلاصه ای از یک طرح تحقیقاتی باشد. خواننده باید پس از مطالعه پروپوزال بداند شما قصد انجام چه تحقیقی را دارید و با چه هدفی و با چه روشی می‌خواهید آن را به انجام برسانید.
این خواننده می تواند یک مشتری بالقوه باشد که در نظر داریم تا نسبت به خدمات ومحصول ما آشنائی یافته ویا به ارتباط ،حمایت ویا مشارکت با
 شرکت ما ترغیب گردد، و یا می تواند استاد شما در دانشگاه باشد. در هر پروپوزال یک طرح و یا راهکار برای برآورده ساختن یک نیاز پیشنهاد می گردد که دریافت کننده آن،موارد زیر را در پروپوزال مد نظر گرفته و مورد ارزیابی قرار می دهد:
موضوع مورد تحقیق چیست؟
چرا انجام تحقیق درباره این موضوع لازم است؟
هدف از تحقیق چیست؟
سوالات و فرضیات ما درباره موضوع چیست؟
روش گردآوری اطلاعات چیست؟
چگونه اطلاعات گردآوری شده تفسیر و تحلیل می شوند؟
به چه مقدار زمان و هزینه برای انجام تحقیق نیاز است؟
در هنگام نوشتن یک پروپوزال علاوه بر موارد بالا باید اطلاعات دیگری نیز در متن پروپوزال وجود داشته باشد. اما مهمترین بخش هر پروپوزال که پیکره آن را تشکیل می‌دهند همین مواردی است که در بالا به آن اشاره شده است.
قبل از اینکه بخواهیم وارد مباحث مرتبط با پروپوزال شویم شاید بهتر باشد جایگاه پروپوزال را در یک طرح تحقیقاتی و یک پایان نامه دانشجویی بهتر بشناسیم.
یک پایان نامه به صورت استاندارد در اکثر رشته ها و در اکثر دانشگاه ها ۵ فصل دارد:
فصل اول: کلیات تحقیق شامل مطالبی درباره مساله تحقیق و نحوه انجام تحقیق است. این فصل همان پروپوزالی است که به دانشگاه ارائه می دهید.
فصل دوم: ادبیات موضوع و پیشینه تحقیق:
در این فصل شما باید مطالبی علمی درباره موضوع انتخابی خود بنویسید.
به عنوان مثال اگر پایان نامه شما درباره مدیریت استراتژیک است، در فصل دوم علاوه بر تعاریف محدودی از مدیریت، باید مدیریت استراتژیک را از دید صاحبنظران این موضوع تعریف کرده و روشهای پیاده سازی
و تعیین استراتژیها را در سازمان شرح دهید. در ادامه لازم است روش مورد استفاده خود را به شکل کامل شرح داده و در انتها نیز تحقیقات مشابه داخلی و خارجی مرتبط با موضوع تحقیق خود را معرفی نمایید.
فصل سوم: روش تحقیق:
مهمترین مطالبی که در این فصل به آنها پرداخته می‌شود عبارت است از: جامعه آماری، نمونه آماری، حجم نمونه، روش نمونه گیری، ابزار گردآوری اطلاعات، روایی و پایایی آن و شیوه تجزیه تحلیل اطلاعات.
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات تحقیق:
در این فصل شما با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی اطلاعات گرد آوری شده را نمایش می‌ دهید. در این بخش است که فرضیات تحقیق آزمون و بررسی می شوند. بسیاری از دانشجویان کار آماری تحقیق خود را با استفاده از spss انجام می دهند.
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات:
در این بخش شما باید خلاصه ای از فصل چهارم خود را به عنوان جمع بندی نتایج تحقیق مورد اشاره قرار دهید. بعد از نوشتن این بخش لازم است پیشنهادات به دست آمده از نتایج، محدودیتهای تحقیق و پیشنهاد برای تحقیقات آتی را نیز به آن اضافه کنید.
 
بیشترین مشکلاتی که اکثر دانشجوها دارند را می توان دو دسته کرد:
نمی دانند چگونه موضوع را انتخاب کنند.
نمی دانند چگونه نوشتن را شروع کنند.
طبیعتا باید از گروه اول شروع کنیم. انتخاب موضوع درست یکی از مهم ترین کارهای نوشتن یک پایان نامه هست. شما با انتخاب موضوع در حقیقت وارد مسیری می شوید
که راه بازگشت نداره و باید تا انتها برید. همه دانشجوها تمایل دارند که موضوع کارشان یک کار بدیع و جدید و خیلی علمی و با پرستیژ باشد و به درد آینده کاری شان بخورد و چند مقاله از آن در بیاید و .... الی آخر.
اولین چیزی که باید بدانید این است که پروپوزال  نمی توانید همزمان به همه این ها فکرد کنید و مجبور هستید آن ها را اولویت بندی کنید. در واقع این کار مانند آن است که با یک بودجه محدود دنبال یک خانه گرانقیمت
، در بهترین منطقه شهر، با زیربنای بزرگ و ترجیحا دارای امکاناتی مانند استخر، سونا و ... باشد. پس باید از همان ابتدای کار تکلیف تان را با خودتان مشخص کنید. اگر یک موضوع جدید و خوب می خواهید باید
 بدانید روزها و ماه های سختی در پیش خواهید داشت، روزهایی که در آن غیر از خودتان به کسی دیگر نمی توانید امیدوار باشید. در این مواقع اساتید راهنما و مشاوران معمولا پیدایشان نمی شود و یا اگر پیدایشان شود، دانش آن موضوع را ندارند و یا دوست ندارند به
 شما کمک کنند! پس با در نظر گرفتن همه این موارد موضوع رو انتخاب کنید. و زمانی این کار را انجام دهید که واقعا ارزشش را داشته باشد، بعنوان مثال رشته شما طوری نباشد که با نوشتن این مقاله هیچ ترفیعی
در جایگاه تان، تاثیری در استخدام خوبتان و یا حداقل یک روزمه خوب داشته باشد. در این صورت به انتخاب موضوع بکر و دست نخورده فکر هم نکنید . مهم ترین چیز در این مرحله این است که موضوعی که انتخاب می کنید در
مورد آن علم کافی داشته باشید و به جوانب کار آشنا باشد. به شدت از انتخاب موضوعی که از آن چیزی نمی دانید بپرهیزید. حتی المقدور موضوعی را انتخاب نمایید که مربوط به حوزه کاری تان باشد (اگر شاغل هستید).
اگر نتوانستید و یا شاغل نیستید می توانید با توجه به دروسی که در دوره کارشناسی ارشد داشتید یک موضوع را انتخاب کنید. در این حالت باید این سوال را از خود بپرسید: من در دوره کارشناسی و یا کارشناسی ارشد
به چه موضوعی بیش از همه علاقه داشتم؟ کدام درس را با رغبت بیشتری می خواندم؟ جواب این سوال مشخص می کند که در چه حوزه ای باید کار کنید. وقتی حوزه مشخص شد باید مشخص کنید که چه موضوعاتی از
آن برای انتخاب مناسب هستند. برای پیدا کردن یک دید مناسب بهترین روش مراجعه به سایت اطلاعات پایان نامه هاست. در این سایت با جستجوی موضوعی که انتخاب کرده اید می توانید پایان نامه های کارشده در برخی دانشگاه ها
 را بیابید. بدین صورت یک دید کلی از مساله پیدا می کنید که چه کارهایی قبلا انجام شده و موضوع تکراری انتخاب نمی کنید و همچنین می توانید با کم و زیاد کردن موضوعات انتخاب شده یک موضوع دقیق تر انتخاب کنید پروپوزال

رشته همه خوانندگان این مطلب ریاضی نباشد پس نمی توان یک مثال جامع زد، هر دانشجویی با توجه به رشته خودش باید قادر باشد این انتخاب را انجام دهد. کلید کار جستجوی کامپیوتری در مقالات است که با این کار می توانید موضوع مناسبی برگزینید.
لزوما انگلیسی جستجو نکنید چون به فضل الهی مقالات فارسی زیادی در اینترنت پیدا می شوند. بهترین کار این است که مقاله ای پیدا کنید
که بتواند به شما یک زاویه دید مناسب نسبت به موضوع بدهد. دانشجویانی که حوصله! یا زمان کافی ندارند می توانند یک موضوع غیرتکراری پیدا کرده و همان را بعنوان موضوع مقاله انتخاب کنند. بالاخره انتخاب موضوع مناسب کاری مهم است.
حال فرض می کنیم که موضوع مناسبی انتخاب شده است. اولین مرحله ارائه شفاهی و یا کتبی (ترجیحا شفاهی) این موضوع به استاد راهنما می باشد. این کار فواید زیادی می تواند
برای شما داشته باشد. ممکن است با نظر استاد راهنما کار دقیق تر و بهتر پیش برود و مشکلاتی که در جلسه دفاع پیش خواهد آمد از هم اکنون مرتفع شوند. و مهم ترین سود آن رهایی از دوباره کاری است! چرا که خیلی پیش آمده دانشجویی بعد
از انتخاب موضوع و نشان دادن آن به استاد راهنما، با مخالفت استاد راهنما مواجه گشته و مجبور به عوض کردن موضوع شده است. اگر استادی با یک موضوع موافقت اولیه نماید بعید به نظر می رسد که بعدها نظر به عوض شدن موضوع دهد
بعد از تائید موضوع توسط استاد لازم است نوشتن پروپوزال را آغاز کنید. هر دانشگاهی فرمت خاص خود را دارد که می توانید آن را از آموزش دریافت کنید و یا از سایت دانشگاه دانلود نمایید، اگر به هر دلیلی تصمیم دارید نوشتن پروپوزال را به شخص دیگر بسپارید حتما موضوع
را خودتان بصورت دقیق مشخص کنید و یا اینکه به ایشان بگویید موضوع تان باید در مورد یک مطلب خاص باشد. چرا که اگر این کار را انجام ندهید احتمال اینکه یک موضوع تکراری را برای شما انتخاب کنید خیلی زیاد است.
انتخاب موضوع مناسب: گاهی دیده می شود که دانشجویان موضوعی برمی گزینند مانند " بررسی رفتار مصرف کننده در بازار". با این
که این موضوع می تواند زمینه کاری را تا حدودی مشخص کند ولی نمی توان آن را یک موضوع خوب قلمداد کرد. موضوع جمله ای کامل است که نه یک کلمه زیاد دارد و نه یک کلمه کم دارد. تک تک کلمات موضوع باید دارای معنی باشند
 و بی دلیل اضافه نشده باشند. خواننده و استاتید باید بتوانند با نگاه به موضوع کلیت کاری که می خواهید انجام دهید را بدست آوردند. لذا از این به بعد منظور من از موضوع پروپوزال "موضوع" به معنای اشاره شده در بالا می باشد.
برای اطمینان از غیرتکراری بودن موضوع علاوه بر سایتی که اشاره شد سری هم به کتابخانه دانشگاه تان بزنید حتما!. در هر صورت چیزی بدتر از آن نیست که بعد از کلی کنکاش و تحقیق به شما اعلام کنند که کارتان تکراری است. در این صورت کار شما سخت می شود
 و اکثر موضوعاتی که خودتان انتخاب می کنید قبلا توسط افراد دیگر کار شده است. اینجاست که هنرتان را باید بعنوان یک دانشجو و محقق به کار برده و با کم و زیاد کردن موضوع به یک موضوع جدید برسید. برای مثال موضوع
"رفتار مصرف کننده" بارها توسط افراد کار شده است و شما باید بتوانید از یک زاویه دیگر به این موضوع پرداخته و عنوان مناسبی برگزینید. چون ممکن است

تا بدانید چه قسمت هایی باید پر نمایید. صرفنظر از دانشگاهی که در آن قرار دارید هر پروپوزالی بیان مساله تخقیق را دارند. بیان مساله تحقیق مهم ترین قسمت یک پروپوزال می باشد. شما باید در این بخش بصورت خیلی منظم و سیستماتیک بیان کنید که
 قصد انجام چه کاری را دارید. و انجام این تحقیق چه لزومی دارد. معمولا بیان مساله تحقیق باید از کل به جزء نوشته شود و شما با ارائه کلیاتی از موضوع مورد نظر شروع کرده و به موضوع اصلی بپردازید. معمولا در بیان مساله تعریف مختصری
 از موضوع تحقیق ارائه می شود (به همراه رفرنس و حداقل دو تعریف) و شما بیان می کنید که در گذشته در این زمینه چه کارهایی انجام شده و به چه جنبه هایی از این موضوع پرداخته نشده و شما قرار است چه کارهایی را انجام دهید.
در بیان مساله تحقیق باید یک روند منظم را در پیش بگیرید. از امروزه مقوله X چگونه است! می توانید شروع کنید و بگویید که مقوله X چه معنایی دارد و معمولا باید به آن موضوع چگونه نگاه شود و شما تصمیم دارید که از چه روندی استفاده کنید.
 دقت داشته باشید که قرار نیست در بیان مساله تحقیق روش اجرای تحقیق را بنویسید بلکه بصورت خیلی مختصر
 و خلاصه اشاره می کنید که در پی انجام چه کاری هستید. از کپی کردن متن کتاب های درسی
 در بیان مساله خودداری کنید. بیان مساله تحقیق لازم نیست خیلی طولانی باشد ولی خیلی کوتاه هم نباشد.
منطقی ترین حالت در بیان مساله این است که شما با فونت 14 بین 20 تا 50 خط بیان مساله تحقیق داشته باشید.
دقت داشته باشید که اکثر پاراگراف های مهم در بیان مساله باید رفرنس داده شوند. (ترجیحا رفرنس های انگلیسی).
 هر گونه اشاره به آمار و اطلاعات دیگر باید با رفرنس همراه باشند. نحوه رفرنس دهی ها متفاوت هستند که به آنها نیز اشاره می کنیم.

proposal


نحوه نوشتن پروپوزال:

الف- عنوان موضوع پژوهش: بصورت یک جمله واضح و روشن عبارت موضوع پژوهش در ابتدا بیان می شود که البته متغیرهای اصلی پژوهش در جمله عنوان موضوع بکار گرفته می شود.

ب- نوع پژوهش که از نظر هدف (کاربردی یا بنیادی) و از نظر ماهیت و روش در ابتدای طرح تحقیق آورده می شود.
پس از بیان دو مورد فوق موارد زیر برای تشریح اجزای طرح تحقیق آورده می شود:

1- بیان مسئله و موضوع تحقیق

هر تحقیق علمی با طرح سوال یا مساله ای آغاز می شود که تحقیق برای پاسخگویی به آن انجام می گیرد؛ مسئله و موضوع تحقیق عبارت است از شرایطی که وجود دارد و در ذهن پژوهشگر ایجاد سئوال می کند و پژوهشگر را بر می انگیزد که در آن کندوکاو کند
این مسئله، مشکل احساس شده ای است که محقق به حل آن علاقه مند است و می خواهد راه حل آن را بیابد. هنگامی که محقق چنین احساسی پیدا می کند می توان گفت
 که او موضوع و مسئله تحقیق خویش را انتخاب کرده است. اما احتمالاً از بیان آن به گونه ای که دیگران نیز آن را ادراک کنند، عاجز است.
معمولاً مسئله و موضوع تحقیق به صورت سئوالی بیان نمی شود، بلکه به صورت یک جملة کامل مثبت، دقیق و صریح مطرح می گردد. به سخن دیگر، مسئله و موضوع پژوهش بایستی به گونه ای تنظیم و بیان شود که به طور عملی قابل بررسی
و تحقیق باشد. انتخاب کلمات باید با دقت و با توجه به مسئله و موضوع انتخابی باشد؛ به گونه ای که کلمات دقیقاً معنای مورد نظر را برسانند و از لحاظ پژوهش قابل بررسی عملی و علمی باشند.
محقق باید در بیان یا تعریف مساله به تشریح این موارد بپردازد: معرفی دقیق مساله، معرفی جنبه های مجهول و مبهم، معرفی متغیرهای مربوط همراه با مدل نظری معرف روابط بین متغیرها، تعاریف عملیاتی، منظور و مقصود تحقیق
و سرانجام تشریح دقیق ابعاد و حدود مساله تحقیق و تمیز آن نسبت به مسائل دیگر. بیان مسئله بایستی به نحوی باشد که چگونگی بررسی متغیر یا متغیرها، مکان و دامنه و وسعت پژوهش را روشن کند.

2- اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش

اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش عبارت است از مجموع اطلاعاتی که مشخص می کند نتایج این تحقیق، تا چه حد بر ای محقق و نیز تا چه حد برای دیگران مفید و مثمر می باشد
. به عبارت دیگر، نتایج این تحقیق منشأ چه دستاوردها و آگاهی های جدیدی است؟؛ به هنگام نوشتن اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش توجه داشته باشید که اولاً، مشخص کنید که این پژوهش چه موردی را
برای دیگران روشن خواهد کرد و یا در چه موردی اطلاعات جدیدی در اختیار دیگران خواهد گذاشت. ثانیاً، نتایج حاصل از این پژوهش در کجا و کدام قسمت و چگونه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
در این زمینه باید معلوم شود که نتایج حاصل از این پژوهش چگونه در قسمت های مختلف آموزش، خدمات و مدیریت حرفة موردنظر و یا گسترش علم به طور اعم تأثیر خواهد گذاشت.

3- زمینه و تاریخچة مختصری از موضوع پژوهش

در این قسمت توضیح داده می شود که چرا مسئله انتخاب شده، یک مسئله عمدة حرفه ای و یا اجتماعی بوده و نیاز به تحقیق دارد. به سخن دیگر، اهمیت مسئلة پژوهش، مسئله و موضوعی است که باید مورد تحقیق قرار گیرد، جواب می دهد.
بیان تاریخچة مختصری از موضوع مورد تحقیق معلوم می دارد که این موضوع، از چه زمانی و به چه ترتیبی در جامعه به صورت مسئله درآمده و چه تحولی در جامعه داشته است. در هنگام توجیه لزوم انجام پژوهش،
از تجربیات و مشاهدات شخصی پژوهشگر، از مدارک و دلایل آماری، از نتایج مطالعات انجام شده در گذشته و نوشته های علمی موجود، استفاده می شود و تمام ابعاد و جوانب مسئله مورد نظر قرار می گیرد.
به بیانی دیگر در قسمت زمینه و تاریخچة مختصر موضوع پژوهش، پژوهشگر بایستی پاسخگو و روشنگر نکات عمدة زیر باشد:
1-نیاز به پژوهش این موضوع خاص (در اقتصاد، علوم اجتماعی، مدیریت و...)
2-مناسب بودن مسئلة پژوهش و اهمیت آن (در اقتصاد، علوم اجتماعی، مدیریت و...)
3-فراوانی و پراکندگی مسئله در جامعه
4-مسایل و مشکلاتی که بر اثر وجود این مسئله در جامعه، ناشی شده اند.

4- اهداف تحقیق

در تحقیق اهداف به دو صورت کلی و ویژه مطرح می شود.
اهداف کلی
هدف کلی عبارت از منظور و مقصود نهایی از انجام پژوهش است. هدف کلی مستقیماً از مسئلة پژوهش مشتق می شود؛ در واقع یکی از اهداف کلی،
 خود موضوع تحقیق است که معلوم می دارد پژوهش چه چیز را دنبال می کند و یا قصد تعیین آن را دارد. همچنین هدف کلی دیگر، معمولاً پیشنهاد هایی است که براساس یافته ها ارایه می شوند.
اهداف ویژه
اهداف ویژه تحقیق که اصولاً از مسئلة پژوهش و اهداف کلی نشأت می گیرند را می توان «خرده مسئلة پژوهش» نیز نامید. محقق با بیان این اهداف دقیقاً تصریح می کند که در این تحقیق چه انجام می شود و چه انجام نمی شود.
هر پژوهش می تواند چندین هدف ویژه داشته باشد و از آنجا که تمامی مراحل و ریزه کاریهای تحقیق بایستی به صورت بیانیه های مجزا و مشخص و با کلمات دقیق، که مشخصاً قابل آزمودن و بررسی است، نوشته شود؛
 لذا اهداف ویژه نیز باید به صورتی بیان شود که در آن متغیر یا عامل مورد مطالعه، چگونگی انجام پژوهش، زمان، مکان، واحد و نمونة مورد پژوهش کاملاً مشخص باشد؛ به طوری که محقق بتواند آنها را در معرض آزمایش و آزمون بگذارد.
می توان ادعا کرد که اهداف ویژة پژوهش، راهنمایی برای تهیه و تدوین ابزار گردآوری اطلاعات است. بنابراین ضروری است اهداف ویژه به نحوی بیان شوند که بر علمی بودن نتایج پژوهش تأکید داشته باشند و چارچوبی مناسب، برای تجزیه و تحلیل آماری ارایه دهند.
پروپوزال2
5- متغیرها

به طور کلی، متغیرها آن شرایط یا خصوصیاتی هستند که پژوهشگر آنها را دستکاری، کنترل یا مشاهده می کند. به سخن دیگر، متغیر عبارت از ویژگی، صفت یا عاملی است که بین افراد جامعه مشترک بوده و می تواند مقادیر کمی و ارزشهای متفاوتی داشته باشد.
متغیر مستقل یا تأثیرگذار
این متغیر در تغییرات خود مستقل می باشد و به عامل دیگری در پژوهش وابسته نیست.
در واقع متغیرهای مستقل آن دسته از شرایط یا خصوصیاتی است که پژوهشگر، در کاوش تحقیقی خود آنها را دستکاری و کنترل می کند تا رابطة علّی آنها را با متغیر دیگری در موقعیتی ویژه مشاهده و بررسی نماید.
متغیر وابسته یا تأثیرپذیر
شرایط یا ویژگیهایی است که چون پژوهشگر، متغیر مستقل را در فعالیتهای حوزة تحقیق، وارد یا خارج می کند و یا آن را تغییر می دهد، ظاهر یا محو شود و یا تغییر کند.
به عبارت دیگر، متغیر وابسته نتیجة اعمال و تغییرات متغیر مستقل است و نمی تواند به خودی خود وجود داشته باشد. در تحقیقات، محقق به اندازه گیری و مشاهدة این تغییرات وابسته مبادرت می کند و گاهی آن را «معیار یا شاخص سنجش» نیز می نامند.
متغیرهای نامربوط یا ناخواسته
متغیرهای ناخواسته و یا مزاحم به آن دست از متغیرهایی اطلاق می شود که غیر از متغیرهای مستقل و وابسته بوده و یا مورد نظر پژوهشگر نمی باشند و یا محقق از کنترل آنها عاجز است ولی بر
 نتیجة پژوهش تأثیر دارند. لذا، برای اینکه محقق بتواند فرض پژوهش خود را به طور معتبری آزمون کند و یا پاسخ های قابل اطمینان برای سئوالات پژوهش فراهم نماید، لازم است این متغیرها را تا حد امکان کنترل کند و یا حداقل به شناسایی آنها مبادرت نماید.

6- فرضیه یا فرضیه های تحقیق

فرضیه یک بیانیة ظنّی و حدسی و مبتنی بر دانش و آگاهی های گذشتة محقق می باشد
که در محک آزمایش عملی سنجیده می شود. معمولاً وقتی فرد در مقابل مشکلی قرار می گیرد سعی می کند ریشة مشکل را حدس بزند و بگوید راه حل آن کدام است؟ به عبارت دیگر؛ فرضیه حدسی است علمی و عقلانی دربارة چگونگی روابط بین دو یا چند متغیر.
به زبانی ساده می توان گفت که وقتی ما فرضیه را بیان می کنیم در حقیقت می گوییم: «اگر چنین و چنین رخ دهد، چنان و چنان نتیجه خواهد شد».
 

اطلاعاتی که با استفاده از ابزار گردآوری داده ها به دست می آید، احتمالاً واقعیت و یا انعکاسی از واقعیت است. برای مثال، وقتی سن افراد سئوال می شود داده های واقعی به
 دست می آید؛ اما اگر از کسی در مورد حادثه ای که شاهد آن بوده است، سئوال شود انعکاسی از واقعیت حاصل می گردد. در پژوهش معمولاً از هر دو نوع داده ها استفاده می شود. به همین دلیل در تجزیه و تحلیل و سپس تفسیر داده های کسب شده نمی توان با قاطعیت
اذعان داشت که داده های به دست آمده چیزی یا امری را ثابت می کند. بلکه می توان گفت: «داده های به دست آمده چنین نشان می دهند»، «این طور به نظر می رسد»، «امکان دارد»، «پیشنهاد می کند»، «می توان حدس زد و احتمال داد که»... و غیره.
برای اینکه پژوهشگر بتواند داده های پژوهش را تجزیه و تحلیل و سپس تفسیر کند، باید از روشهای آماری استفاده نماید. لذا، پژوهشگر برای انتخاب روش آماری مناسب، جهت تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، لازم است:
اولاً، شناخت کافی از داده های تحقیق اخیر داشته باشد، یا به عبارت دیگر ویژگی های داده های خود را بداند.
ثانیاً، از روش های آماری که در پژوهش های علوم انسانی مورد استفاده قرار می گیرند اطلاع کافی داشته باشد.
این روش ها، اجمالاً دو نوع هستند؛ یکی آمار توصیفی و دیگری آمار استنباطی. آمار توصیفی شرایط موجود را توصیف می کند. بدین ترتیب که محقق از طریق به دست آوردن فراوانی، اندازه های گرایش به مرکز،
شاخص های پراکندگی، رسم نمودار و غیره، متغیرهای مورد مطالعه را توصیف می کند. در حالی که، محقق با استفاده از روش های آمار استنباطی، عملکرد یا ارتباط بین دو یا چند متغیر و یا رابطة علت و معلولی آنها را مورد بررسی قرار می دهد و یا پیش بینی می کند.
به عبارت دیگر، محقق به کمک آمار استنباطی،
نه فقط به آنچه که هست پی میبرد بلکه در می یابد که در صورت تغییر یک متغیر، در متغیر دیگر چه اتفاقی خواهد افتاد. همچنین براساس داده های جمع آوری شده دربارة یک گروه کوچک، استنتاج ها و تعمیم هایی دربارة گروه های مشابه و یا بزرگتر به عمل می آورد.

12- محدودیت های پژوهش

در هر پژوهشی متغیرهای ناخواسته و مزاحم دیگری نیز وجود دارند که نوعی از محدودیت ها را در پژوهش به وجود می آورند؛ بدین معنی که کنترل برخی از متغیرهای ناخواسته و
مزاحم در اختیار پژوهشگر نیست. لذا، این متغیرها نیز باید مشخص شوند و پژوهشگر آگاهی خود را از تأثیر این متغیرها بر نتایج تحقیق نشان دهد. این متغیرها و چگونگی تأثیر آنها بر نتایج پژوهش در قسمت «محدودیت های خارج از کنترل پژوهشگر» ذکر می گردد.
بنابراین، ملاحظه می گردد که محدودیت های هر موضوع پژوهش دو نوع (قابل کنترل و غیر قابل کنترل) هستند و در قسمت محدودیت های موضوع پژوهش تحت دو عنوان جداگانه آورده می شوند. باید به خاطر داشت، همان گونه که برای
 نوشتن مسئله و موضوع، اهداف، فرضیه ها و سئوالهای ویژة پژوهش، معیارهای مشخصی وجود دارد، محدودیت های موضوع پژوهش نیز باید به صورت مناسبی نوشته شوند. به عبارت دیگر، در نوشتن محدودیت ها نیز لازم است نکاتی مراعات شود. این نکات عبارتند از:
1-محدودیت های پژوهشی باید به صورت جمله های کامل نوشته شود.
2-محدودیت ها باید به روشنی و وضوح معلوم باشد.
3-لازم است مشخص شود که چرا و چگونه این متغیر بر نمونة پژوهش، گردآوری داده ها و یا نتایج یافته ها تأثیر می گذارد (در اینجا بسیار مناسب است که از نوشته های دیگران برای حمایت از گفته های خود استفاده کرد و جمله را به صورت مستند بیان نمود).
4- پژوهشگران باید تا حد امکان و به طور منطقی متغیرهای ناخواسته را تحت نظر بگیرند و یا آنها را کنترل کنند و به اصطلاح
برای خود محدودیت قایل شوند. در صورتی که این عمل، مسئله و موضوع پژوهش را به طور غیرمنطقی محدود کند و یا پژوهشگر نتواند یا نخواهد متغیر ناخواسته و مزاحمی را کنترل کند، لازم است آن را در قسمت محدودیت های خارج از کنترل مرقوم دارد.
5-در مواردی که متغیر ناخواسته
به طور کامل قابل کنترل نباشد و تنها بتوان آنها را به طور نسبی کنترل کرد، نیز لازم است در قسمت «محدودیت های خارج از کنترل پژوهشگر» ذکر گردد. در این حالت باید قید شود که این متغیر به طور نسبی قابل کنترل است و نیز این کنترل نسبی چگونه اعمال می شود.

13- تعریف واژه ها واصطلاحات

اگر به مسئله و موضوع پژوهش انتخابی خود دقت کنید، متوجه خواهید شد که مسئله و موضوع شما دارای تعدادی واژه و اصطلاح است. از آنجا که بسیاری از واژه ها و اصطلاحات، معانی گوناگونی دارند، محقق در کاربرد آنها در تحقیق خود ناگزیر به تعریف آنهاست. زیرا، ممکن است
 در بعضی موارد واژه یا اصطلاح ویژه ای مفهومی را به خواننده عرضه کند که اصولاً مورد توجه محقق نباشد، یا احتمالاً واژه و اصطلاح خاصی برای خواننده، بیگانه و نامفهوم باشد. بنابراین و با توجه به لزوم گویایی و ساده نویسی گزارشات تحقیقی، محقق موظف است:
اولاً،این گونه واژه ها و اصطلاحات را در طرح تحقیق خود هم به لحاظ نظری[6] (تعریف مفهومی) و نیز از حیث عملی[7] (تعریف عملیاتی) تعریف کند.
ثانیاً، در حد امکان از واژ ها و اصطلاحات یکسان، در بیان هر قسمت از تحقیق استفاده نماید تا در کلیة مراحل تحقیق منظور او از به کار بردن واژه و اصطلاحی خاص برای خواننده مشخص و زوشن باشد.
ثالثاً، اگر در بیان اهداف، فرض ها یا سئوال های ویژه و نیز در سایر قسمت های تحقیق ناچار به استفاده از واژه ها و اصطلاحات جدیدی است، تعریف آنها را نیز باید در قسمت تعریف واژه ها و اصطلاحات بیاورد.
هدف از تعریف نظری واژه ها و اصطلاحات آن است که پژوهشگر یک مفهوم و واژه را به وسیلة مفاهیم دیگر تعریف کند. این تعریف یک استنباط ذهنی و تجریدی از واژه هاست و باید ریشه در نوشته ها و نظریه های موجود داشته باشد
و به طور علمی بیان شود. بهترین روش آن است که وازه ها و اصطلاحات را براساس تعریفی که توسط صاحب نظران در هر رشته ارایه شده و به کار میرود، تعریف نمود. برای برخی از واژه ها با توجه به اینکه در زندگی روزمره به کار می روند و تقریباً معنی آشکاری دارند،
در مقالات و نوشته ها تعریف مشخصی موجود نیست؛ لذا در این قبیل موارد می توان از فرهنگ لغات برای تعریف آنها استفاده کرد. در حد امکان باید تعریف نظری انتخاب شده (برای یک واژه یا اصطلاح) با کاربرد عملی آن در پژوهش مورد نظر ارتباط معنی داری داشته باشد.
پروپوزال , پروپوزال تخصصی , پروپوزال تخصصی تبریز, نحوه نگارش پروپوزال , ویرایش پروپوزال , ارائه پروپوزال به همراه مقاله بیس,تهیه و نگارش پروپوزال , نحوه ویرایش پروپوزال , پروپوزال به همراه مقاله بیس , سفارش آنلاین پروپوزال , مشاوره پروپوزال , مشاوره آنلاین پروپوزال , نحوه ارائه پروپوزال , نحوه نگارش ویرایش و ارائه پروپوزال , نحوه نگارش ویرایش و ارائه پروپوزال تخصصی , نحوه نگارش ویرایش و ارائه پروپوزال در تبریز , مشاوره پروپوزال در موسسه علم چی , بهترین پروپوزال تخصصی در تبریز , پروپوزال تخصصی در علم چی , ارائه موضوعات  به روز پروپوزال همراه با مقاله بیس, ارائه موضوعات  به روز پروپوزال همراه با مقاله بیس در تبریز , ارائه موضوعات  به روز پروپوزال همراه با مقاله بیس در موسسه  علم چی تبریز

شماره تماس 09354275972- 09374861647 موسسه علم چی

نظرات (۱)

  • هادی بیروتی
  • ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی